Sidevisninger

søndag 10. juni 2012

Min favoritt " Laksewok"

Jeg tenkte å gi dere et middags tips siden det starter en ny uke imorgen, og mange tenker " hva skal jeg ha til middag i morgen?" Jeg har et tips her, nemlig min favoritt wok som heter "Laksewok" vi fikk oppskriften på skolen, men jeg har endret den en del, så den blir litt mer interessant.

                                           

                                               Maren's laksewok
                                                ( Så mange du vil personer)

  • 300 g laks / ørret
  • Maismel
  • Pepper
  • Chilli
  • Fiskebulljong
  • Soysasaus
  • Hvitløk
  • Ingefær
  • Brokkoli
  • Gullerøtter
  • Løk
  • Vårløk
  • Squash
  • Olje
  • Paprika
  • Blomkål                                          

                                               Hvordan lage den?
                              
  • Ta fisken og ta av skinn
  • Skjær den opp i biter ( den størrelsen du selv vil ha)
  • Legg fiskebitene i mais mel, (det er for å gi gyllen farge og at den blir enklere å jobbe med)
  • Kutt opp all grønnsak ( det jeg har skrevet øverst, er forslag, du kan jo så klart ha all den grønnsaken du selv vil ha, alt funker) 
  • Vask grønnsakene, man vet aldri hvor / hvem som har tatt på dem!
  • Hell olje i en panne/ wokpanne( spørs hva man har)
  • Stek fisken først
  • Ta fisken i en skål, mens du steker grønnsakene
  •  Stek grønnsaker( til du ser de er stekte nok)
  • Hell fisken sammen med det andre og bland det sammen
  • Hell opp i sausen ( oppskrift lenger ned)
  • Stek til det blir varmt!
  • Ferdig!               

                                                     Ingefærsausen:                                       ( ingefær)

  • Ta hvitløk og knus dem
  • Ingefær-rasp den i strimler
  • Hell soyasaus i samme skål
  • Hell litt vann i skålen
  • Ta en fiskebuljongterning 
  • Bland det sammen
  • Man kan miske litt krydder selv også!                    


   Jeg skriver ikke noe sånn så og så mye må du ta, for det ser man selv når man lager Wok. Det er bare å kutte grønnsaker og laks etter hvor mye du selv vil ha. På sausen så ser du når det er nok, spørs mengden med andre ting. Mer laks/ grønnsaker = mer hvitløk/ ingefær osv


                   Hvem som helst kan lage laksewok, er så enkelt som det går ann å bli!




                                Lykke til ! 

2 kommentarer:

  1. Laksewok er digg. Skal prøve oppskriften din!

    SvarSlett
  2. Det så godt ut, Maren :) Det skal jeg prøve en gang:)

    SvarSlett