Sidevisninger

fredag 13. juli 2012

Hvorfor er søvn viktig for helsa?

Det å sove om natta er faktisk utrolig viktig for hvordan du skal prestere på treningen dagen etterpå. Det er litt komisk at jeg sitter og skriver dette innlegget midt på natta når jeg egentlig bør sove. Jeg er ikke den flinkeste til å legge meg tidlig, spesielt i ferien. Det varierer veldig når jeg legger meg!

En god natts søvn er veldig viktig for en aktiv kropp og det gjelder alle kropper generelt. På natta så gjør hjernen seg klar til en ny dag. Cellene dine reparerer seg selv. Kroppen produserer også viktige hormoner. Kroppen forbereder seg også på en ny dag med aktivitet. Kroppen lades opp.

                          Hvorfor bør du få deg en lang natte søvn?
  • Det er utrolig viktig når du trener spesielt. Kroppen får energi til neste trening.
  • En god natts søvn er godt for kropp og sjel
  • På natta så fikser huden din seg selv, den reparerer og huden din får en glatt og fin hud. Ikke minst en sunn hud. Du har kanskje merket når du ikke har fått en god natts søvn så virker huden din sliten og livløs.
  • Det er på natta mesteparten av musklene dine gjennoppbygges.
  • Kroppen produserer hormoner.
  • Søvn påvirker muskelvekst og restitusjon.
  • Søvn sørger for at forbrenningen blir høyere enn hvis du sover knapt noen timer.
  • Kroppen reparerer seg selv om natta


Det er viktig å spise litt før man legger seg, ikke rett før, men 30/60 min. Forbrenningen på natta vil bli høyere og kroppen har litt mat å jobbe med. Siden kroppen jobber for fullt på natta for å bygge opp kroppens muskler og sørger for fin hud. Grønn og Hvit te skal visst nok være ganske bra å drikke før du skal sove fordi det øker forbrenningen om natta og det vil gjøre at du faller lettere og får en mye bedre god natts søvn.

Jeg syntes ihvertfall at det er skikkelig deilig å sove. Jeg liker å stå opp med en uthvilt kropp som ser frem til dagens frokost. Søvn er også spesielt viktig når du trener siden kroppen samler opp energi til treningsøktene og den gjør at  kroppens prestasjon  blir bedre. Så ikke si at søvn ikke har noe å si om trening siden du har kanskje merket at hvis du har sovet lite og drar på skole/jobb så er du trøtt hele dagen. Du kommer hjem ser på tv, spiser og sovner i sofaen. Når du våkner så er ikke akkurat motivasjonen på det sterkeste når du er skikkelig trøtt. For å unngå dette så må du nesten huske at søvn er en viktig del av treningen. Det anbefales at vi må sove flere timer hver natt for å få resultater for en sunn kropp.



 God natt alle sammen der ute ! Søvn er viktig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar