Sidevisninger

lørdag 16. mars 2013

Maren's sunne og grove speltrundstykker

I dag så bakte jeg grove spelt rundstykker til søsteren og svogeren min som ønsket seg grove rundstykker med brunost. Da satt jeg i gang med improvisering på innholdet i deigen. 
Disse rundstykker ingredienser som havregryn, gulerøtter, solsikke, gresskarkjerner og sesamfrø. Jeg bruker heller ikke hvetemel i denne oppskriften her går jeg ut i fra en deig med grovt og fint spelt mel. 

Ingredienser:                                            


  • 2. pakker tørrgjør
  • 4. dl lunkent vann
  • 4.dl lunken melk                                      
  • 1 klype salt
  • 2.5 ss olje
  • 1. dl sesamfrø
  • 1.dl solsikkefrø
  • 1. dl gresskarkjerner
  • 4 skrellede gulerøtter som raspes.
  • 2. dl havregryn 
  • 5. dl spelt mel ( FIN) 
  • 6. dl spelt mel ( GROV)
  • 1 egg til pensling ( Vann kan brukes)

Fremgangsmåte:

  1. Ta en stor bolle og tilsett hver ingrediens en etter en. 
  2. Bland absolutt alt sammen på en gang, jeg pleier ikke å ta en og en ting for å så røre inn ting. 
  3. Ta hendene dine og lag en sammensatt deig. 
  4. La deigen heve i ca. 30 min ( Til deigen har vokst)
  5. Form deigen i den størrelsen og formen du selv vil ha dem i.
  6. Stek i ovn 
Steking i ovn: 200 grader i ca. 30 min. 

En av mine absolutt favoritt måltider er nybakt grovt rundstykke med brunost. Jeg elsker også å ta en varm kopp te mens jeg nyter ferdig hjemmebakst. 

Jeg formet mine rundstykker både runde og i hjerteformer. Jeg ville lage noen sjarmerende og søte rundstykker så jeg tok en pepperkakeform som var formet som et hjerte. Jeg kjevlet en avlang deig del som jeg presset denne formen på. Jeg tok en kniv og skar rundt det markerte området. Vips så hadde jeg noen hjerteformede rundstykker.                            



2 kommentarer: